Wednesday 30 January 2013

Päivä 65 / Day 65  Wednesday 23.1.2013

Aamulla oli mukava herätä kun ketään ei näkynyt mailla halmeilla. Linkistä näkee hyvin kuinka rauhallinen look out oli vaikka valtatieltä ei siihen ollut matkaa kuin muutama sata metriä. Aamupalaksi oli siis tiedossa Waipunga Falls maisemineen.
Waipunga Falls
Olimme jo eilen illalla ajaneet Taupo nimisen kaupungin ohi ja siellä tuntui olevan niin paljon nähtävää että päätimme varata sieltä hotellin ja jäädä sinne yöksi. Huomeen sai kuitenkin vasta klo 14:00 mutta onneksi mielenkiintoista ihmeteltävää oli tarjolla yllin kyllin. Hotellin respa antoi meille kartan ja kertoi muutaman vinkin mitä kannatti lähteä katsomaan. Ensiksi suunistimme Huka Falls:ille. Putouksella ei ollut mitenkään ihmeempi korkeusero (9M) mutta siinä virtaava vesimassa oli valtava. 200 000l/s, sillä määrällä vettä täyttää viisi olympia uima-allasta minuutissa. Vesi siinä on aivan turkoosin väristä koska siihen sekoituu niin paljon ilmaa. Siitä se on nimensäkin saanut joka tarkoittaa englanniksi foam.

Kävimme ihmettelemässä putousta kummaltakin puolelta kun kerran look out löytyi. Yhdessä kuvassa näkyy myös Jet vene. Olen joskus 90 luvulla mennyt Niagaran putouksilla mailman suurinpiin pöyrteisiin saman tyyppisellä veneellä, se se vasta oli kyytiä. (Tässä linkki Niegaralle jos joku haluaa pelätä oikein kunnolla.) Taupo:n kaupungista oikeastaan alkaa Uuden-Seelannin tuliperäisten paikkojen esiintymät ja täältä ne jatkuvat pohjoisen suuntaan. Hotellin respa kehui meille Craters of the moon nimistä paikkaa ja koska se oli melkein vieressä päätimme vierailla sielä seuraavaksi. Ensin paikka näytti ihan rahat pois tyhmiltä viritelmältä mutta pikkuhiljaa se paljastuikin varsin jännäksi alueeksi.
Alue on laajentunut 50v vuodessa valtavasti ja todennäköisesti jonakin päivänä täällä kävellään tulisilla hiilillä eli laava purkaantuu pintaan asti.

Tällä alueella ei ollut Geissiirejä mutta info taulujen mukaan voimakkaiden sateiden jälkeen kuumaa vettä ja mutaa saattoi ilmaan toisinaan lentää. Alimmassa kuvassa kiehuva vesi on graatereissa ihan näkyvillä ja pulputus paikalla olikin melkoinen. Tämän hornan jälkeen suuntasimme hotellille lepäämään ja suunnittelemaan taas reissua eteenpäin kun nettikin kerran oli saatavilla.