Monday 31 December 2012

Päivä 41  /  Day 41   30.12.12                Adelaide/Sydney

Aamulla sai nukkua pitkään koska tälle päivälle ei ollut mitään spesiaalia. Ainostaan lento Sydneyhyn mutta koska sekin oli vasta illalla mitään kiirettä kentälle ei ollut. Pakkasimme rinkat, jätimme ne hotellille säilytykseen ja lähdimme kaupungille muutamalle kätkölle. Päivänä eräänä oli yksi jäänyt löytymättä ja nyt oli uutta tietoa jotenka suuntasimme sinne bussilla. Tällä kertaa ei ongelmia ollut ja palasimme bussilla hotellille. Soitimme taksin ja lähdimme ajoissa kentälle. Kentällä sitten selvisi että rinkat saisi lähtöselvitykseen vasta 2 tuntia ennen lentoa kun ajatuksena oli päästä niistä eroon heti. No onneksi kentältä löytyi säilytystila rinkoille ja vieläpä mallia joka osasi Suomea. (automaatti) Rinkat säilöön ja kun aikaa oli päätimme katsoa vielä muutaman lähikätkön. Lähin oli varsin mielenkiintoinen joka kertoi palan ilmailun historiaa. Vuonna 1919 Austraalian pääministeri julisti kilpailun jossa voittaja oli se kuka ensimmäiseksi lentää Englannnista Australiaan. Koko tarina ladattavissa tästä.

Kisan voittivat Sir Ross & Sir Keith Smith vuonna 1920. Heidän ennätys "lentokoneensa" oli museoituna keskelle erästä lentokentän parkkipaikkaa isoon suljettuun katokseen. Tämäkin nähtävyys olisi jäänyt näkemättä ilman kätköilyä koska emme olisi paikasta muuten mitään tienneet.

Illalla lensimme Sydneyhyn ilman sen kummempaa kommellusta. Olimme varanneet majoituksen Airbnb kautta ja hivenen jännitti mitä "koti"majoitus toisi tullessaan. Mutta vielä piti päästä kentältä jotenkin Granvilleen jossa asunto sijaitsi. No onneksi Sydneyn junaverkosto oli jo tuttua ja eipä aikaakaan kun olimme jo oikeassa junassa. Juna ei kuitenkaan mennyt sinne minne piti koska edessä oli  yöllä tehtävä ratatyö ja niinpä junassa olijat kuljetettiin perille busseilla. Ryysikseen saattoi arvata. Lopulta pääsimme perille ja pimpotimme jännityksellä ovikelloa. Vastaanotto oli hyvin sydämmellinen ja asunto aivan loistava. Täällä oli hyvä asua seuraavat päivät, sen tunsimme heti...