Friday 22 February 2013

Päivä 89     Perjatai 15.2.2013                Hiva Oa via Nuku Hiva

Herätys oli taas aamuyöstä vaikka kentälle ei ollut Motellilta matkaa kuin 5-10min kävellen. Aamupala jäi lähes kokonaan väliin koska eväät motellille saapuvat vasta 6 aamulla ja silloin olimme jo kentällä.

Kentällä oli tämän näköinen kone meitä odottamassa. Tuo keltainen letku työnsi koneeseen viileää ilmaa kunnes koneen omat järjestelmät olivat toiminnassa.

Muutama räpsu saarista jonne olemme menossa vielä jossakin vaiheessa reissua. Saarten nimiä en enään muista vaikka ne tarkistinkin kuvia ottaessani. Vinkkinä muille jotka tänne ovat jossakin vaiheessa mahdollisesti tulossa että täällä lentäminen on halpaa mutta reitit kannattaa suunnitella kunnolla ja se ei ole ihan helppo homma koska reitit eivät selviä aikatauluista ihan helposti. Nytkin olimme matkalla Hiva Oa nimiselle saarelle mutta välilasku ja tankkaus tehtiin silti Nuku Hiva:lle.

On näillä pelit ja vehkeet.
 Tankkauksen lisäksi muilta pikkusaarilta odotettiin lisää matkustajia koneeseemme ja siinä sitä aikaa kului. Jos olisimme aloittaneet saari kierroksen täältä ja menneet viimeiseksi Hiva Oa:han olisimme säästäneet matkustus ajassa kaikkineen yli vuorokauden. Tuon vuorokauden menetimme kun teimme reissun näin päin. Tästä seurasi että lentää sai kyllä enemmän ja jännästi mutta aikaa siinä tietenkin kului.

Jollakin on ihan kunnon lelut. Kun on vielä oma kenttä takapihalla voi sitä lähteä perheen kanssa pitkälle viikonlopulle vaikka tänne :) Mailmalla aina naurattaa nämä Suomalaisten keltaisten lehtien öky sitä öky tätä otsikot. No tuskastuttavan odotuksen jälkeen pikkukone vihdoin saapui saari kierrokseltaan ja toi tullessaan puuttuvat matkustajat ja pääsimme taas matkaan, ja kohta piakkoin olimmekin sitten Hiva Oa:lla.

Täälläkin meille oli varattuna perhemajoitusta ja niinpä perhe oli meitä vastassa kentällä. Raivavaella meille kerrottiin täkäläisestä tavasta jossa perheen kolmas lapsi kasvatetaan tytöksi sukupuolesta riippumatta (näin ymmärsin). Täällä sitten minulla meni pasmat vähän sekaisin kun lentokone metelöi ja en kuullut kunnolla kun perhe esittäytyi mutta olen vieläkin ihan varma että tytär esitteli äitinsä veljenään ja suomeksi :) Kysyi vielä ensin Finland? ja sitten veljeni..  :) Katjaa naurattaa vieläkin tämä, mua ei.

Kun olimme saaneet tavarat bungaloviin lähdimme käymään kylän snakarilla päivällisellä. Ihan hampurilaista ja ranskiksia sieltä sai mutta ei pärjännyt kyllä maussa Jukkiksen mätöille. Aterian jälkeen perheen "äiti" tuli noutamaan meidät ja kävimme katsomassa erästä argeolokista paikkaa. Ihan hirveesti niissä ei ole ihmettelemistä kun pelkät kivet on jäljellä.

Paluumatkalla kävimme kurkkaamassa yhtä kirkkoa ja poikettiin yhdellä hautausmaalla katsomassa kahden "julkkiksen" leposijaa. Kummatkin näistä meille tuntemattomia ennen tätä visiittiä.

Huljukuppi sormille ristinmerkkiä varten?

Kirkkosali

Joku korkeakulttuurin ystävä nauraa partaansa mutta totta se on, ei mitään käsitystä ketä nämä henkilöt olivat.

Näkymää bungalovin terassilta merelle ja satamaan. Raivavae:lla menetetyn päivän seurauksena tämä saari jäi meiltä todella vähälle tutustumiselle. Huomenna olisi taas matkustus päivä.

1 comment:

1. Paul Gauguinin tiedän minäkin, hän oli taidemaalari, mutta toi toinen kaveri on ihan tuntematon..