Sunday 3 February 2013

Päivä 70 / Day 70    Monday  28.1.2013         NZ --> French Polynesia  (Tahiti)
                                 Sunday    27.1.2013

Lento Uudesta-Seelanista lähti "vasta" 10:00am jotenka nukkua sai ihan sopivasti. Kuten jo aikasemmin sanoin on täällä otettu kaikki irti Taru Sormusten herrasta ja Hobbit-leffoista. Useat, jollei kaikki Air New Zealandin koneet oli maalattu leffojen teemojen mukaan.

Myös koneessa ennen lähtöä näytettävä turvademo oli tehty teemaan sopivaksi ja näyttelijät olivat tietenkin alkuperäiset ja tutut leffoista. Mukana myös Klonkku joka hiipi penkkien alla ja näytti lattiassa olevat turvavalot. Pitkästä aikaa koko demon jaksoi katsoa alusta loppuun ihan mielenkiinnosta.
Itse lento oli ihan normisetti tosin turbulenssiä oli aika paljon ja sen takia turvavyö valo oli päällä melkein koko lennon ajan. Lento aika oli 5-6h välillä, juuri kerkesi pari leffaa katsoa. Lennon aikana teimme myös aikahypyn takaisin Sunnuntaihin koska ylitimme vuorokausi rajan joka sijaitsee täsmälleen Greenwich vastapäätä maapallon toisella puolella. Sillä linjalla Itä muuttuu Länneksi. Tahiti on n.2000km lähempänä Suomea kuin Uusi Seelanti.

Ranskan Polynesia koostuu 118 saaresta ja vaikka se on Ranskan hallinnassa se ei kuulu EU:hun.
Asukkaita siellä on hivenen alle 300 000 joista suurin osa asuu juuri Tahitin saarella. Pääkaupunki on Papeete, rahayksikkö XPF ja aikaeroa Suomeen tasan 12 tuntia joka on helppo muistaa ja laskea.

Heti kun koneesta ulos päästiin lämmön ja kosteuden tunsi luissa ja ytimissä. Aulassa vastassa oli joku paikallinen bändi ja nainen tanssimassa paikallista tanssia. Maahantulo muodollisuuksista huomasi että vaikka paikka ei EU:hun kuulukkaan oli sen kansalaisille kuitenkin erikoiskohtelu esim. oma passin tarkastus jossa lippuja ja lappuja tarvittiin vähemmän.

Kun pääsimme kentältä ulos hotellimme näkyikin jo heti mäen päällä joten taksia ei tarvittu vaikka sitä kovin yritettiin kaupitellakkin. Valitsin hotellin ihan sen perusteella että siitä on lyhyt matka kentälle ja huhun mukaan siellä olisi toimiva ja ilmainen netti. Meillä ei ollut mitään valmista suunnitelmaa koko saaristoon joten netti oli välttämätön.

Kun rinkat oli saatu hotellille palasimme kentälle etsimään jotakin syötävää mutta kentällä saimme huomata että liikkeet siellä ovat auki vain isoimpien lentojen saapuessa. Sadekaudella eli nyt niitä tuli harvakseltaan ja niinpä otimme taksin ja ajoimme sillä Papeeten keskustaan. Mitään mittaria takseissa ei täällä ole vaan se on 1000 aloitus (8,4€) ja 120 per km. Trippimittari nollille ja sitten mentiin.

Siinä taksin kyydissä se sitten selvisi, meinaan se että Tahiti itsessään on suht järkky paikka. Kaikki ne mielikuvat joita siitä ihmisillä on, ovat nimenomaan niiltä n.110 saarelta. Eli ei Tahitilta tai Moruroalta ympäristöineen jossa Ranska räjäytti 181 ydinlatausta 1966-1996. Muutenkin Ranskalainen kädenjälki oli kaupungissa nähtävillä, valitettavasti.

Kuvat Papeeten keskustasta eri päiviltä mutta asia niistä käy selväksi. Syömässä käytiin sitten ravintolassa jossa oli oma panimo. Sieltä sai mm.12,5cl laseja laudalla joissa oli eri tuotoksia panimosta. Yhtä punaista olutta lukuunottamatta ihan kelpo oluita sen mitä minä niistä ymmärrän. Pimeys täällä tuli nopeasti mutta lämpö ja kosteus ovat pysyvää jotenka illat ovat todella mielyttäviä. Illalla taksilla takaisin kentän suuntaan majoitukseen.