Tuesday 19 March 2013

Päivä 101     27.2.2013   Keskiviikko     Moorea

Aamupalan jälkeen sotkimme skooterin käyntiin ja lähdimme ajamaan saarta ympäri. Lähdimme kierrokselle vastapäivään ja ensimmäinen etappimme oli Rotui:n mehutehdas johon oli tarkoitus päästä kiertokäynnille. Kiertokäyntiä ei kuitenkaan ollut juuri nyt tarjolla joten tyydyimme tutustumiseen tehtaan myymälään. Mehuja myydään myös tolkeissa ja ne ovat hiilihapottomia. Tuossa olisi jollekin hyvä bisnes alkaa tuomaan toita tuotteita Eurooppaan. Täpinöissäni täältä ei tullut räpsittyä yhtään kuvia. Seuraavana vierailu vuorossa oli Belvederen lookout joka oli aika korkealla vuoren rinteellä. Alkuun skootteri totteli kaasua ihan kunnolla mutta kun mäkeen alkoi pikkuhiljaa tulla jyrkkyyttä lisää alkoi meno hidastu kunnes se lopulta hyytyi. Moottori kiersi kyllä mutta mutta kytkin tai mikä nyt onkaan, luisti eikä matka enään edennyt. Katja hyppäs pahimmassa mäessä pois kyydistä ja minä sitten odottelin sitä seuraavalla levennyksellä. Siitä saimme niin hyvät kiihdytykset että pääsimme ihan ylös asti. Sieltä avautuikin taas ihan mukavat näkymät Pohjoisen suuntaan.

Alaspäin matka olikin sitten huomattavasti helpompaa ja matka eteni jarrut sauhuten. Kyllä joutui skootteri kovaan paikkaan tälläisen kuorman alla. Yritimme vielä käväistä yhdellä yksityisellä sementti tiellä josta olisi myös ollut mukavat näkymät mutta siellä meno hyytyi heti alkumetreillä jyrkkään ylämäkeen joten se jäi yritykseksi. Törmäsimme täälläkin samaan ongelmaa eli täydelliseen opasteiden puuttumiseen joten jotakin tärkeää jäi varmaankin näkemättä. Skootterin penkki ei ollut mitenkään erityisen ergonominen joten silloin tällöin piti pitää pikku taukoja. Yhdellä tauolla katsoimme kyläläisten kalastus touhuja.

Kuten kuvistakin näkee oli sateen alkaminen vain ajan kysymys jotenka päätimme edetä reitillä vauhdikkaasti. Suoralla skootteri kulki sen tasan 60km ja pieneenkin ylämäkeen vauhti puutui aika tehokkaasti joten ihan hirveetä vauhtia sillä ei edetty. Heti lentoaseman risteyksessä oli huoltoasema mutta ajoimme sen ohi lähimpään kylään ja kävimme siellä lounaalla. Lounaan jälkeen palasimme takaisin tankkaan ja 4l sinne meni joten ei ihan hirveä syöppö. Kun palautimme skootteria tuli kaveri kyselemään että tuliko vikaa vai miksi olette täällä jo nyt. Selitimme että saari tuli suurinpiirtein nähtyä ja että meille riitti. Kaveri antoi jopa hieman alennusta sovitusta hinnasta ja heitti meidät takaisin hotellille.

Täälläkin oli itikoita ja kun tulitikkuja hyttyskierukkaa varten ei löytynyt tiesi Katja kertoa että tien toisella puolen olisi ostari. Sinne siis että saataisiin kierukka tulille. Mutta ei sieltä mitään kauppaa löytynyt, parturi kylläkin. Sovimme että tulen tunnin päästä takaisin ja hain sytkärin naapurin matkamuistomyymälästä. Takaisin majoitukseen, kierukka tulille  ja suihkun kautta parturiin. Siinä täti kyseli heikolla englannilla että millaista herralle sais olla. Näytin konetta ja vastasin 6mm. Ehkä helpoin ohjeistus ikinä :)

Sinne jäi yli 3kk pehko ja täytyy sanoa että oli jo aikakin. Tämä päivä olikin sitten pääpiirteittäin tässä.