Monday 18 March 2013

Päivä 100    26.2.2013      Tiistai       Tahiti / MOOREA

Tänä aamuna lento ei lähteyt ihan totuttuun aikaan jotenka nukkua sai ihan rauhassa. Lentoaika kokonaisuudessaankin oli vain 15min joten perilläkin oltaisiin vielä ihan mukavasti päivän rientoja ajatellen. Lentokentällä koneeseen pääsyä odotellessa huomasin luvattoman tunkeutujan lasin takana, nyt oli kaveri varsin kaukana merestä ja kiitotienkin oli jotenkin onnistunut ylittämään.

Kone lähti suht ajallaan ja koska matkaa ei ollut kuin rapiat 20km ei korkeuttakaan kelattu kuin 300m gepsin mukaan. Nousu pari minuuttia lentoa ja lasku, siinä se. Moorean lentokenttärakennus itsessään oli myös sarjassa ehtoopuolella. Ei edes Moorea kylttiä olut jäljellä jonka edessä itsensä olisi voinut kuvauttaa.

Laukkuja odotellessa kuikuilimme kuka olisi meitä vastassa mutta kun ketään ei näkynyt otimme taksin ja  kurvasimme sillä resortin pihaan. Hotellilla sitten syykin selvisi. Olimme tehneet varauksen edellisenä päivänä bookingin kautta ja varauksemme oli edelleen sähköpostilla tai faksissa. Ei kai sitä nyt joka päivä ruveta kattomaan onko joku tulossa :) No pienen alkusählingin jälkeen isäntä vei meidät bungaloville joka oli kaikin puolin ihan ok.

Näkymä sängyltä suoraan merelle

Myös resortin ravintola oli varsin viihtyisästi rakennettu lähes kokonaan meren päälle. Kaikesta huomasi että vasta nyt oltiin saarilla joilla turistille oli tarjolla normaalin tason palvelut.

Jottei aika käynyt pitkäksi päätimme vuokrata skootterin ja lähteä tutustumaan saareen vähän syvällisemmin. Vuokraaminen oli helppoa koska vuokra hintaan sisältyi asiakkaiden nouto ja palautus hotellille. Hinta moiselle käikäleelle oli n.50€ luokkaa ensimmäinen vuorokausi + bensat jota meni 4l.

Kuski
Kiljuva kartturi (aina kaarteessa)

Levähdyspaikalta oli varsin hyvä näkymä vähän tyyriinpään resorttiin. Noihin kun menee niin ei voi mitenkään sanoa käyneensä koko maassa. Noissa eletään kuin pullossa koko loma alueella täysin eristyksissä ja kokonaan pois paikallisesta kultuurista mutta mikäs siinä. Kuvasta näkyy hyvin myös se kuinka hyvin riutta suojaa saaria. Merella pauhaa isot aallot mutta riutalla vesi on ihan tyyni.

Kuvassa näkyy myös tämä muistomerkki joka tässä tarkempana. Ko. kone tippui Tahitin ja Moorean väliselle merialueelle eikä sitä ole vieläkään löydetty. Tahitilta Mooreaan on matkaa n.16km mutta meri saarien välissä on yli 4000m syvä. Nopealla laskutoimituksella ja pienillä pyöristyksillä samalla suhteella Helsingin ja Tallinnan väliin mahtuisi mailman syvin kohta Mariaanien hautavajoama joten jyrkät on rannat.

Moorean saarella oli myös yksi kätkö jonka päätimme tänään hakea jotta huomenna olisi koko päivä ajella saarta ympäri. Kätkö oli aika isolla putouksella joita ei olekkaan vähään aikaan bongailtu. Skootterilla pääsimme melkein perille mutta lopulta jätimme sen parkkiin viidakkoon ja etenimme lopun matkaa jalan. Johan oli nimittäin hikinen patikka, kuumaa oli ja kosteaa. Lopulta pääsimme putoukselle asti joka oli tänään aika kuivan oloinen. Koska putoukset eivät varsinaisesti ole joissa ne reagoivat sateeseen varsin nopeasti.

Vähän piti kiipeillä että purkille asti päästiin mutta siellähän se oli kolossaan. Ketken aikaa tasailtiin pulssia ja ihmeteltiin putousta ennen paluumatkaa skootterille.  Skootterilla sitten huristeltiin takaisin hotellille jonne ehdimmekin juuri sopivasti ennen auringonlaskua.

Illallisella oli tarjolla elävää musiikkia. Soittimesta en ole varma mutta melkoinen seppä tuo äijä oli. Soitteli kaikkia hyviä ja nostalgisia biiseja Hotel Californiasta lähtien. Tarkkaa kun kuvaa katsoo saattaa   huomata että ihan kaikki sormet ei ole tallella joka nostaa suoritusta entisestään.

Tältä näytti baari iltavalaistuksessa. Pahoittelen häiriötä kansainvälisessä kuvayhteydessä.